Trend 1  – Jongeren & burn-out

Kon je eerder nog ‘op je gemak’ trainen -met fouten, vallen en opstaan- voor het leven als volwassene begon, nu ligt die tijd achter ons. Meiden leren niet te falen en met tegenslag omgaan. Presteren, je online presenteren, jezelf op je mooist laten zien is de norm. Huis van Belle ontmoet steeds meer meiden die het overmatig druk hebben, keuzestress ervaren, je kan het maar één keer goed doen, en die het moeilijk vinden te dealen met perfectionisme. Ze raken opgebrand. Onderzoek laat zien dat 70 procent van eind tieners en twintigers/dertigers burn-out raken. We moeten weer naar ‘leren/ trainen’ in plaats van meteen de wedstrijd te moeten spelen.

Druk, drukker, drukst

Het schooljaar is al een flink eind op weg en voor de meeste meiden is de herfstvakantie al voorbij. Waarschijnlijk zitten ze alweer volop in de drukte van schoolwerk, sportclubs, kerkclubs, vrienden, werk en social media.

Je ziet dat meiden best wel ‘media smart’ zijn en inderdaad razend snel selecteren waar ze hun aandacht wel of niet op richten. Ze schakelen tussen verschillende apps,  verbinden zaken met elkaar, onderhouden contacten en blijven op de hoogte van bloggers, series en het nieuws. Eigenlijk echt heel knap! Maar er is ook een enorme valkuil…..want kiezen ze wel altijd zo ‘smart’

Bewuste rust

Als je als tiener de rust wil bewaren en voldoende echte ontspanning in je leven wil inbouwen vraagt dat ten eerste dat je bewust bent van alles dat aan je trekt. Veel meiden zijn moe, op het randje van burn-out of de grens al over. Omdat ze er zelf zo middenin zitten zien ze niet dat ze teveel ballen hoog proberen te houden.

Daarnaast vraagt het van je om nog meer te kiezen in waar je aandacht naar toe gaat. Dat betekent dat je dingen mist of ergens niet bij bent terwijl je vriendinnen het wel meemaken en dat dat ok is.

Verder is het van belang dat je leert zien dat de beelden op Social Media vaak perfect zijn maar dat dat niet de werkelijkheid is. De werkelijkheid bestaat, naast mooie dingen ook uit oefenen, uitproberen, vallen en opstaan, bad hairdays, puistjes en onvoldoendes.

Huis van Belle en rust

Bij Huis van Belle proberen we meiden bewust te maken van de noodzaak om goede keuzes te maken en rust te nemen. Door middel van blogs en artikelen laten we zien hoe we hier zelf mee worstelen en welke oplossingen we vinden. Daarnaast mogen we de meiden er ook op wijzen dat ze het niet alleen hoeven doen. God is rust en Hij kan ons helpen om ons hart en hoofd ontspanning te geven. Dat verhaal mogen we vertellen via de kanalen die we tot onze beschikking hebben. Zo helpen we de meiden om te durven proberen, kiezen en uitrusten.